CHARLENE FARRUGIA:
O djelatniku

doc. art. dr. art. Charlene Farrugia Bozac

Zvanje: docent

Nastava

Životopis

Charlene Farrugia

Opisana od strane glazbenih kritičara i publike kao “enfant terrible of Maltese piano” i „ Princes of Maltese piano“, Charlene Farrugia spada među najistaknutije i najuspješnije malteške glazbenike. Kao čudo od djeteta nastupila je s malteškom nacionalnom filharmonijom (kao solistica) u dobi od nepunih 13. godina. Odsvirala je tada Mendelssohnov 1. klavirski koncert uz dirigentsku palicu maestra Johnatana Butchera (Velika Britanija) te je tako postala najmlađa solistica koja je ikada nastupila s ovim orkestrom. Ovaj je nastup ostao zapamćen po iznimnim ovacijama, kojega su glazbeni kritičari ocijenili na sljedeći način:

 

TRINAESTOGODIŠNJAKINJA NASTUPILA S MALTEŠKOM FILHARMONIJOM

„Zvijezda zadnjeg koncerta u ovogodišnjoj koncertnoj sezoni Manoel Theatra bila je debitantica Charlene Farrugia, koja već s nepunih 13 godina posjeduje iznimnu tehniku, što joj omogućava da nesmetano i besprijekorno s velikom lakoćom odsvira sve pasaže, oktave i nezgodne skokove Mendelssohnovog klavirskog koncerta No1. Charlene je odmah u početku pokazala osjetljivost i senzibilnost naspram orkestra i niti u jednom trenutku nije oklijevala sa svojim attaca temperamentom te je tako održala stabilan tempo u cijelosti balansirajući tehničke zahtjeve i muzikalnost. Dobra artikulacija, fleksibilni prsti i sugestivna moć pijanistice rezultiralo je iznimnom uvjerljivošću interpretacije. Drugi je stavak koncerta odsvirala s velikom senzibilnošću, dajući pritom na važnosti i razvoju melodijske linije.“ (THE SUNDAY TIMES)

 

NACIONALNI PONOS

" Charlene Farrugia , 13 - godišnje malteško čudo od djeteta, koja je 23. svibnja svirala u Manoel Theatre, rijetko je viđen talent. Njezin majstorski nastup Mendelssohnovog klavirskog koncerta No1. u g-molu s malteškom filharmonijom uz dirigentsku palicu maestra Jonathana Butchera, izuzetno nas je ispunio velikim divljenjem. Ovo krasno malteško dijete posjeduje odličnu i profinjenu tehniku. Njezine zapanjujuće oktave,

veličanstveni akordi, izvanredne terce i ugodan staccato, već sadržavaju brzinu, preciznost i sjaj koji se može usporediti s najvećim pijanistima današnjice. Ona je Vaš nacionalni ponos i svakako potencijalna međunarodna dika vaše zemlje. " (THE SUNDAY TIMES)

 

RAZLOG ZA PROSLAVU

"Nesumnjivo, najvažnije mjesto u ovom koncertu zauzeo je klavirski koncert No. 1 u g-molu Felixa Mendelssohna, kojeg je mlada Charlene Farrugia izvela vrhunski. Ova mlada dama ima talent kojeg treba gajiti i voditi s pažnjom i strašću. Bila je to radost vidjeti mladu Charlene Farrugiu kako ulijeva svoju mladenačku energiju gledajući pritom u dirigenta. Nikada nisam vidio nikoga tko je dobio toliko ovacija u Manoel Theatru, koje je Charlene s razlogom zaslužila.“ (THE TIMES)

 

CHARLENE FARRUGIA: IZNIMNO PERSPEKTIVNA TINEJĐER - PIJANISTICA

"Publika koja je bila prisutna u Manoel Theatre 23. svibnja 2000. godine, uistinu je bila ushićena sviranjem Charlene Farrugie. Kada je ta tineiđerica na početku besprijekorno - nestašnog izgleda stupila na pozornicu, publika ju je neodoljivim gromoglasnim pljeskom ohrabrila, ali taj se pljesak ne može mjeriti sa onim ovacijama koje je primila na kraju izvedbe.“ (FEMME MAGAZIN)

 

Od tog je nastupa njezina pijanistička karijera strelovito uznapredovala. Redovito je nastupala s malteškom filharmonijom svirajući tako klavirske koncerte: Camilleria, Chopina

Za diskografsku kuću NAXOS classic snimila je 1. klavirski koncert („Mediterranean“) , Fiorinija, Griega, Menottija, Poulenca, Rachmaninova, Ravela i drugih. skladatelja Charlesa Camilleria. Ovaj je album bio emitiran na BBC Radio 3, RAI 3 i na mnogim drugim poznatim medijima. Kritike su tog albuma bile veoma pozitivne:

 

KULTUR PORT.DE - KULTUR MAGAZIN 29. rujna 2015. godine

„Čudesna pijanistica Charlene Farrugia (također maltežanka) odsvirala je ovaj klavirski koncert tako senzitivno da momentalno zarobljava slušatelja te ga izravno uvodi i uranja u mediteran iz kojeg se teško vratiti. " © 2015 KulturPort.De

 

NAXOS 2015 David’s Review Corner

Spretni prsti malteške pijanistice Charlene Farrugie koji su zaokupljeni solističkim dionicama glasovira doimaju se veoma ljupkim.“ © 2015 David’s Review Corner

Phillip Scott

 

Fanfare, ožujak 2016. godine

Svi glazbenici na ovom CD-u do kraja su uronili u svoje uloge i izvedbe, sa znatnim elanom, posebno koncertni solisti (klavir i harmonika): zvuk je svijetao i blizak je stilu Naxosove kuće. © 2016 Fanfare

 

Jack Sullivan

American Record Guide, January 2016

Malteška filharmonija i solisti, vrhunski su snimili u Valletti, sviraju sa pizzazzom i transparentnošću (…) Možemo li čuti više Camellerija molim Vas? © 2016 American Record

Guide Read

 

David Barker

MusicWeb International, September 2015

Kvaliteta produkcije i izvedbe su ravnomjerno odlične! Ako Vam se sviđaju dobro izrađene melodijske linije, tada ćete uživati u ovom CD-u. © 2015 MusicWeb International

 

Rob Barnett

MusicWeb International, September 2015

Sva dijela prezentirana na ovom CD-u sadrže visoku kvalitetu izvedbe s posebnim naglaskom na klavirski koncert. © 2015 MusicWeb International

 

Dobitnica je nagrade: „President's Gold Standard Award“. Ova se nagrada dodjeljuje od strane malteškog predsjednika za vodeća postignuća mladih na Malti.

Charlene je dobitnica desetak prvih nagrada na državnim i međunarodnim pijanističkim natjecanjima.

Svirala je u Francuskoj, Irskoj, Holandiji, Belgiji, Kini, Velikoj Britaniji, Italiji, SAD-u, Njemačkoj,

Mađarskoj, Poljskoj, Češkoj, Portugalu, Rusiji, Rumunjskoj, Litvi, Nizozemskoj, Monaco, Sloveniji, Hrvatskoj…

Nastupala je s orkestrima poput: European Union Chamber Orchestra, Blackheath

Halls Orchestra (London), Rotterdam Ensemble (Nizozemska), Winter Green Orchestra

(Virginia, USA), Kaliningrad Philharmonic Orchestra (Rusija), Arad State Philharmonic

Orchestra (Rumunjska), Camerata Austriaca (Austrija), Portland Civc Orchestra (Oregon, USA), Russian Gnesin's Academy of Music Strings Orchestra (Rusija), Lisbon Metropolitan Orchestra ( Portugal) i drugim.

Praizvela je koncert za klavir i orkestar skladatelja Karla Fiorinija „Trois Piece pour Piano et Orchestre“, „Fur Balant Andras Varga“ skladatelja Johannesa Maria Stauda, dvostruki koncert „Allegro Barbaro“ skladatelja Bashkima Shehua, „Fate of F.P.“ djelo za klavir Litvanskog skladatelja Gidriusa Kuprevičiusa i druge.

Jedna je od međunarodnih umjetnika ambasadora neprofitne globalne krovne organizacije za glazbenu kulturu i kulturne diplomacije Euro Mediterranean Music Academy (EMMA for Peace) pod patronatom UNESCO-a i pokroviteljstvom glavnog tajnika Vijeća Europe, te počasnim predsjednikom proslavljenog talijanskog dirigenta Riccarda Mutija.

Od 2001. godine godine Charlene Farrugia uvrštena je u poznatu Hubnersovu „Who is Who“ enciklopediju (SAD izdanje) poznatih i uspješnih ljudi iz područja ekonomije, politike, znanosti, kulture, umjetnosti i sporta te je 2003. godine proglašena ženom godine.

Nastupala je pred poznatim ličnostima kao što su: Britanska kraljevska obitelj, Princ Richard - Duke of Gloucester, David Cameron, Gradonačelnik Londona Boris Johnson, predsjednicima država Malte, Crne Gore, Grčke te države commonwealtha: Ujedinjeno Kraljevstvo, Cipar, Australija, Fidži, Kiribati, Nauru, Novi Zeland, Papua Nova Gvineja, Samoa,

Solomonski Otoci, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Antigva i Barbuda, Bahami, Barbados, Belize, Kanada, Dominika, Grenada, Gvajana, Jamajka, Saint Lucia, Sveti Kristofor i Nevis, Sveti Vincent i Grenadini, Trinidad i Tobago, Bangladeš, Brunej Darussalam, Indija, Malezija, Maldivi, Pakistan, Singapur, Šri Lanka, Bocvana, Kamerun, Gana, Kenija, Lesoto, Malavi, Mauricijus, Mozambik, Namibija, Nigerija, Ruanda, Sejšeli, Sijera Leone, Južna Afrika, Svazi, Uganda, Ujedinjena Republika Tanzanija i Zambija.

Svirala je s poznatim glazbenicima svjetskoga glasa poput violinista Ning Feng te službeni je korepetitor maestra Josepha Calleja (Metropolitan Opera, New York) jednog od naj eminentnijih tenora današnjice.

Svirala je u poznatim dvoranama poput: Oriental Arts Centre u Šangaju (Kina), Dalian

Grand Theatre u Dalianu (Kina), Liuzhou Culture and Art Center u Liuzhou

(Kina), Royal Castle – Great Hall Varšava (Poljska), Château Saint-Anne u Brussels (Belgija), Teatro Eduardo Brazão (Portugal), Portland Lincoln Centre Hall (SAD) i drugdje.

Na njezinom se repertoaru tako nalazi preko 17 klavirskih koncerata kao što su: Wolfgang Amadeus Mozart „Klavirski koncert K. 415”, Ludwig van Beethoven: Klavirski koncert br. 4 u G-duru, op.58, Felix Mendelssohn „ Klavirski koncert no. 1, op. 25”,

Frédéric Chopin „Grande Polonaise Brillante, op. 22”, „Klavirski koncert no. 1, u e-molu op. 11”

i „Klavirski koncert no. 2, u f-molu op. 21”, Edvard Grieg, Klavirski koncert u a- molu”, Francis Poulenc „Koncert za 2 klavira i orkestar”, Robert Schumann Koncert za klavir i orkestar u a-molu op.54, Manuel de Falla „Noći u španjolskim vrtovima“ G. 49, Sergei Rachmaninoff „Klavirski koncert no. 4, op. 40, Maurice Ravel „Concerto pour Piano et orchestre” i „Concerto pour la main gauche”, Bohuslav Martinů „Klavirski koncert no. 3 Op. H.316”, Gian Carlo Menotti „Triplo Concerto a Tre”,Bashkim Shehu - Double Concerto „Allegro Barbaro“, Karl Fiorini „Trois pièce pour Piano et Orchestre”

U mnogim prilikama bila je član ocjenjivačkih sudova na pijanističkim natjecanja te je održala mnogobrojne majstorske tečajeve.

Diplomirala je na Royal Academy of Music u Londonu u klasi profesorice Diane Ketler te je ujedno završila Licentiate of the Royal Academy of Music (LRAM) dok je doktorirala (Doctorate in Piano Performance) u klasi profesora Kennetha Hamiltona (University of Cardiff). Konstantno se usavršava u klasi profesora Borisa Petrushanskog (Imola, Italija).

 

Isječci iz novinskih kritika:

IZNIMNO OBEĆAVAJUĆA TRINAESTOGODIŠNJAKINJA

"Pokazala je ogromnu ravnotežu, kontrolu, tehničku spretnost i tečnost u svom pristupu sa raznovrsnim programom, koji se rastezao od Mozarta do Gershwina. U njezinoj se interpretaciji kroz čitav program koji je obuhvaćao kompleksna dijela Bacha i Mozarta, s kojima je hrabro otvorila cjelovečernji recital, nije moglo naslutiti niti najmanji nagovještaj nervoze ili neodlučnosti " (THE SUNDAY TIMES)

 

PIJANISTICA S BOŽJIM DAROM

"Tijekom natjecanja EPTA u svibnju 1999. godine, dvanaestogodišnja natjecateljica

Charlene Farrugia začarala me svojim izvedbama djela Mozarta, Saint-Saënsa, Moszkowskog i Debussyja. Godinu dana kasnije, kao trinaestogodišnje čudo od djeteta potresla me svojim majstorskim izvedbom Mendelssohnovog koncerta br. 1 s malteškim nacionalnim orkestrom uz dirigentsku palicu Britanca Jonathana Butchera u Manoel Theatru. Ova mlada dama posjeduje fascinantnu i osjetljivu tehniku. Njezine blistave oktava, paralelne terce, kristalno jasna postava akorda, savršen legato i izvanredni staccato otkrivaju veliki talent i glazbenu inteligenciju. Gospođicu Farrugiu je nakon izvedbe Mendelssohnovog koncerta publika nagradila toplim pljeskom i ovacijama zavedeni nesvakidašnjim talentom, gracioznošću i šarmom. "

(THE MALTA INDIPENDENT ON SUNDAY)

 

MLADA GLAZBENICA SA SVIJETLOM BUDUĆNOŠĆU

"Njezina boja zvuka, tehnika i izvanredna spretnost podarile su joj sposobnost da njezine izvedbe zazvuče jasno s nadasve predivnom artikulacijom." (THE TIMES)

 

MLADOST U SVOM NAJBOLJEM ZDANJU

"Još je jednom, Charlene Farrugia oduševila publiku svojim nastupima s Beetovenovom

Waldstein Sonatom, op. 53, Prokofjevom sonatom br 3, Chopinovim „Andante

Spianatom“ i „Grande poloneza Brilliante“, op. 22. dok ju je publika ispratila srdačnim aplauzom“. (THE SUNDAY TIMES)

 

LUNCHTIME CULTURE IN VALLETTA

"Charlene Farrugia - nadarena koncertna pijanistica budućnosti. Prepuna samouvjerenosti u prikazivanju svojih tečnih tehničkih sposobnosti, unatoč k tome što je veoma mlada, osobito je došla do izražaja u djelima: F. Chopina - Impromptus Opus 29 i F. Schuberta Impromptus Opus 90, No 2, zrelom izvedbom djevojke koja je izabrala obaviti zahtjevan zadatak odabirom među ostalim: Saint-Saënsa, Villa-Lobosa, Beethovenove sonate u c-molu "Pathetique". Nadamo se da će njezin veliki prirodni talent prebroditi sve izazove koje tinejđerski period nosi sa sobom. " (THE TIMES)

 

BRILJANTNA DJEVOJKA, UČINILA JE TO OPET!

"Nekoliko prisutnih slušatelja na lunchtime recitalu u prostorijama „Sala Isouard“ ostali su zapanjeni ogromnom količinom talenta kojeg posjeduje šesnaestogodišnja pijanistica Charlene Farrugia. Ona osvaja svojim šarmom ali i uvjerljivošću dok u zraku ostavlja dojam dječje jednostavnosti, međutim ona je djevojka koja posjeduje veliku odlučnost te napornim radom dobiva izvrsne rezultate.“ (THE TIMES)

 

ZVUČI PERFEKTNO- CHARLENE FARRUGIA NOVI TRIUMF!

"S velikom profesionalnim kompetencijama, vitalnošću, energijom i profinjenošću, ova mlada dama udahnula je život u prilično tehničkoj kompoziciji Mendelssohna. Vođena njezinim nepogrešivim i velikim mnemoničkim sposobnostima, četrnaestogodišnjakinja Charlene Farrugia odsvirala je Chopinov Scherzo u h-molu u Horowitz- tempu s izvanrednom preciznošću, jasnoćom i jednostavnošću. Ona je mudro nadilazila

(vrijedno divljenja) sve tehničke zamke u tom zahtjevnom djelu, te pokazala još jednom kristalno jasne akorde, ugodan legato, fenomenalan crescendo i razgovijetni pianissimo, s vrlo mudrom uporabom pedala.“

(THE MALTA INDIPENDENT ON SUNDAY)

 

CHARLENE FARRUGIA JE TO PONOVNO URADILA!

"Neki se usude reći da je Charlene Farrugia kruna, princeza malteških pijanista, a drugi da ne mogu vjerovati u to što čuju s obzirom na njezinu mladu dob. Ona je izrazito zrela osoba u trenutku kada sjedne za klavir, jednostavna i skromnog karaktera. Ispod tog krhkog vanjskog privida ključa plamen velike strasti i odlučnosti, entuzijazma, bez nervoze koji se kod izvođača njezine dobi rijetko viđa. Ona se upušta u izvršavanju zadataka za koje bi stariji i iskusni izvođači mogli zavidjeti. Njezine izražajne sposobnosti, tehničke vještine, kristalno jasan ton uz pažljiv odabir boja ovisno o tome što karakter kompozicije zahtijeva dolaze do izražaja u svakoj sljedećoj kompoziciji“

(THE TIMES)

 

CHARLENE FARRUGIA NA TURNEJI U PHILADELPHIJI

"Nastupila je kao solistica s cjelovečernjim recitalima u pet dvorana, među kojima: The

Centennial Hall, Independence Hall i The Museum of Art." (THE SUNDAY TIMES